Secrid, het Nederlandse familiebedrijf dat kaarthouders maakt om je pasjes te beschermen, heeft inmiddels meer dan honderd werknemers in dienst heeft en verkoopt zijn portemonnees in zestig landen.
Met twee locaties, het hoofdkantoor en het magazijn in Den Haag, is een betrouwbaar netwerk onmisbaar. Toen het tijd was om het bestaande netwerk te vervangen nam Secrid geen halve maatregelen en besloot om met behulp van Cisco Meraki een virtueel netwerk (SD-WAN) aan te leggen.
Al in 1997 ontwierpen René en Marianne van Geer – de latere oprichters van het bedrijf – de portemonnee. Destijds was hij vooral bedoeld om meer betaalkaarten te herbergen, aangezien mensen steeds minder vaak contant geld op zak hadden.
Toen in 2008 de financiële crisis toesloeg en het ontwerpbureau van Van Geer minder opdrachten binnen kreeg, bliezen ze de portemonnee nieuw leven in en werd er door het toevoegen van aluminium voor gezorgd dat betaalkaarten met RFID en NFC niet ten prooi konden vallen aan digitale zakkenrollers.
Criminelen gebruiken deze contactloze (betaal)technologieën om op afstand informatie uit te lezen of te kopiëren met speciale apparaatjes. Aluminium blokkeert deze signalen. De kaarten in de Secrid ‘wallet’ zijn dus veilig voor deze digitale diefstal.
Redundantie voor veiligheid
De wallet bleek een succes en het bedrijf groeide. Dat betekende dat ook het netwerk mee moest groeien. “Dat is inmiddels ook gebeurd”, vertelt Mike Vos. Als IT-manager is hij, samen met zijn achtkoppige team, verantwoordelijk voor het volledige netwerk en alles dat daarmee verbonden is. Zo ligt er een virtueel privénetwerk tussen het hoofdkantoor en het magazijn, waardoor de mensen in het magazijn eenvoudig gebruik kunnen maken van de applicaties op de systemen van het hoofdkantoor.
Bovendien is het netwerk uitgerust met een extra apparaat dat in het geval van een storing direct de functionaliteit van het virtuele netwerk kan overnemen. Om helemaal niets aan het toeval over te laten is er zelfs een derde apparaat aangesloten op een andere internet service provider.
Centraal dashboard biedt inzicht
Nog niet zo lang geleden verhuisde Secrid naar een nieuw pand. De bijbehorende migratie van het netwerk verliep vrijwel vlekkeloos door een grondige voorbereiding en direct inzicht in het netwerk via het Meraki-dashboard.
“Er werd ongeveer 31 kilometer aan netwerkkabels geïnstalleerd in het nieuwe kantoor. Met een maximum lengte van 85 meter per kabel zijn dat heel wat aansluitpunten”, legt Vos uit. In het centrale dashboard is een kabeltest beschikbaar voor de switches waarmee de IT-manager direct kon zien welke kabels wel en niet werkten. “Dat is waardevolle informatie wanneer zich storingen voordoen, zeker wanneer je ook telefonie gebruikt.”
Op afstand oplossen
Geen enkele verhuizing verloopt zonder kleerscheuren, maar gelukkig ging het bij de migratie naar het nieuwe netwerk van Secrid om een klein iets dat Vos snel kon oplossen met de hulp van het supportteam.
Daaruit bleek ook direct het voordeel van de gekozen SD-WAN-oplossing, want er hoefde niemand fysiek naar het apparaat om het weer in de lucht te krijgen. “Het was prachtig, want ik zat thuis en de persoon die me hielp, zat in San Francisco. Samen hebben we het probleem kunnen oplossen, zonder dat er iemand naar de locatie hoefde.” Het grootste succes van de migratie van Secrid is dat vrijwel geen enkele medewerker iets heeft gemerkt van de overgang.
Centralpoint faciliteert dergelijke samenwerkingen voor de zakelijke markt. Sinds 2014 is Centralpoint tevens een Cisco Premier Partner. Deze status laat zien dat de leverancier de technische kennis in huis heeft om jou te adviseren op het gebied van alle networking- en datacenteroplossingen van Cisco.
Dit is het derde artikel in De Maand van het betrouwbare netwerk. Deze serie wordt mogelijk gemaakt door Centralpoint. Centralpoint zorgt ervoor dat je IT-omgeving feilloos werkt, zodat je medewerkers altijd en overal toegang hebben tot veilige data. Op deze manier kunnen je mensen het beste uit zichzelf halen en kun jij je focussen op het ondersteunen en innoveren van je business.